KUSTURICA PROTIV KUSTURICE: O muslimanima, pravoslavcima i potrazi za identitetom
Nedavna izjava Emira Kusturice o njegovoj potrazi za identitetom – kako su njegovi preci morali prihvatiti islam jer su Turci vladali ovim prostorima, kako je njegov otac Murat bio Srbin…, izazvala je brojne reakcije
Tim povodom oglasio se bivši predsjednik FK Sarajevo i biznismen Edis Kusturica koji je svom „rođaku“ poslao odgovor. O porijeklu, identitetu…
Od 2005. godine svako malo pojavi se u medijima lamentiranje nad svojom sudbinom i porijeklom mog prezimenjaka (a bit će i rodbine) Kusturice Emira, alias Nemanja od oca Murata Kusturice i majke Senije Numankadić.
Te on Srbin, te pravoslavac, te idol Ivo Andrić, te pod prisilom njegova porodica bila srpska pa u strahu od Turaka prihvatila Islam i tako haman preko 250 godina, pa shvatio da ne može biti Jugoslaven, te neki njegovi preci (koji li su to!?) itd. Gomilaju se želje i mitomanija koje se ciklično ponavljaju pa valjda više puta ponovljene konstrukcije i bajke treba da postanu i ostanu kao mit i istina zadovoljavajući zapjenušane srpske nacionaliste iako je mislim da se radi o poslovnoj doktrini jer ipak treba u Srbiji održavati biznis.
Prava historija
Dakle, nemam ništa protiv da se Emir izjašnjava kako god hoće i u nacionalnom i u religijskom smislu, to je stvar osjećanja i tu se ne bih petljao. Uostalom ljudi stalno konvertiraju iz nečeg u nešto pa što bi i Emir bio specifikum, tako zadnjih decenija ljudi širom svijeta prelaze na Islam koji tako posta najmnogoljudnija vjera na zemaljskoj kugli i svako ima pravo na opredijeljene. Međutim kod normalnih ljudi to treba tu da se završi, to je stvar intime i osjećanja ali ne treba to širiti na druge grubo ne poštujući osjećanja drugih iz svog roda i naroda, vješto, cikličnim ponavljanjima jednog te istog, praviti iluziju (a on je u tome majstor) koja se stavlja u funkciju politike i dnevno-političko-vjersko nacionalnih seansi.
Glupo bi bilo i pomisliti da nema nas nekih koji smo također pročitali koju knjigu, pozavršavali neke škole, proputovali svijeta, razgovarali ali i pomno slušali i druge ljude, glupo bi bilo pomisliti da i nas koji preživjesmo golgotu rata i agresije na BiH ne zainteresira naša historija koja bi omeđena S-H ogradama i petljavinama od berlinskog kongresa pa na ovamo tako da mi Bošnjaci, ukoliko se nismo pod pritiskom opredjeljivali u S-H naci-korpus, postadosmo „neopredijeljeni“ , pa nam sramno utrpaše vjersko ime za narod „Muslimani“ sa velikim „M“, praviše i neke države kao da nas nema (neke Kraljevine SHS) itd.
Tako i ja, kao i prezimenjak, počeh još u Jugi da kopam po historiji, a naročito zadnjih 30-tak godina pa se, kada (opet) pročitah tekst o Emiru upitah da li on to ciklično emitiranje radi ideološki, po direktivi jer se poklapa sa nekim vjersko-političkim događajima u Beogradu, ili iz čisto poslovnih pobuda ili pak u želji da isprovocira na reakciju. Evo ako je ovo zadnje, uspio je pa će osvrt biti malo duži jer i ja želim svojoj djeci (kao i on Striboru i Dunji) da prenesem istinu nakon pročitanih knjiga, dokumenata, istraživanja, razgovora i sklapanja nekog mozaika.
Odmah na početku da kažem da za svog vijeka (do njegove ključne 2005.) još ne upoznah i ne sretoh niti jednog Kusturicu, Avdića Ćatovića, Mesihovića, Ovčina, Džapu itd., a da nije musliman, da ne spominjem Bošnjak. U bivšoj nam Državi, u Novom Sadu upoznao sam Kusturicu (pretpostavljam bijeg od četničke kame 1941., ili kolonizacija njegovih predaka iza 2.s.r.), oženjenog Mađaricom, djeca su nosila naša narodna imena!
Emir je prvi
U mojoj percepciji i sjećanju Emir je prvi a javljali su mi se (slijedom posla i javnih aktivnosti) sa svih kontinenata, SAD, Kanade, Australije, N Zelanda, Turske, Albanije itd. Neki su dolazili u Bosnu da se vjenčaju i građanski i šerijatski, to im je bio kao neki dug svojoj domovini odakle su porijeklom. Neko vraća dug a neko ostaje do groba dužan!
Nas dvojica se lično ne znamo, nismo nikada kafe popili iako smo se kretali u sličnom društvu sarajevske manguparije.
Mi smo nekako suvremenici, ja sam 1953., on 1954 godište, nekako pamtimo isto vrijeme ali ga očito različito doživljavamo. To može samo značiti da imamo i različite istine i gledišta na život.
On je rođen od roditelja, oca Murata Kusturice porijeklom iz Hercegovine (Bileća-Plana) i majke Senije Bosanke i Sarajke iz poznate i ugledne sarajevske porodice Numankadića!
Meni je otac bio Adem Kusturica porijeklom iz Hercegovine (Bileća-Plana) i majke Halime Bosanke i Sarajke porijeklom iz poznate i ugledne sarajevske porodice Bejdića povezane sa porodicom Bukva. Mene su često pitali šta sam ja, Bosanac ili Hercegovac, ja sam u šali govorio da sam ono „i“ kao neko vezivno tkivo moje drage , domovine dok sam u ozbiljnoj priči govorio da sam, kao i svi, nacionalno Bosanac jer baštinimo historiju Bosne najstarije balkanske države dok je Hercegovina politički pridodata kao geografski pojam. U suštini sam inficirani Sarajlija gradski i klupski!
Obojica smo jedinci!
On je odrastao na Gorici, ja na Koševskom brdu, to je 10 minuta lagane šetnje pored (onda postojeće) bašče Delić bega pune slatkih jabuka i krušaka gdje se je išlo u „pljačku“.
Obojica smo išli u istu osnovnu školu Hasan Kikić na Gorici (MZ Crni Vrh) dok mi sa Koševskog brda ne dobismo svoju osnovnu školu Franjo Kluz.
Obojica smo išli u istu Drugu gimnaziju (iako ću ja ću maturirati u slavnoj Prvoj klasičnoj gimnaziji) ali u različitim smjenama, obadvojica smo nastupali u gimnazijskim reprezentacijama, on, koliko se sjećam, košarka a ja rukomet i karate.
Obojica smo svirali gitaru, mi smo na Koševskom imali lokalnu grupu Fenixi koja je svirala po mahalskim domovima kulture (pa dva puta i na Gorici), jednom nam je uskočio kao bubnjar njegov veliki jaran Paša (rahmet mu duši) a dosta toga znaju raja sa Gorice, moj Reško Kusturica, Dado Tahirović a moguće i Čuka!
On je iza gimnazije otišao u Prag a ja ostao u Sarajevu na Pravu ali eto i tu imamo vezu sa istim poznanikom, akademikom prof. dr Akšamijom, njegovim cimerom u Pragu.
Dakle, lično se ne znamo ali sam ja jako dobro znao njegove roditelje, dok je on bio u Pragu ja sam im pomagao oko uređenja njegovog stana koji mu je Grad Sarajevo kao zaslužnom umjetniku dao na Trgu Oslobođenja i problema oko dimovoda i ventilacija, Emir me je par puta zvao u kancelariju da mi se zahvali oko pomoći (valjda će se toga sjetiti, nije bilo prije 250 godina „turskog zuluma“ !?), pa ćemo kada dođe otići na ručak (možda i picu kod dirigenta Abida Kusturice koji je na Vrbanji držao prvoklasnu piceriju) a njegova mama mi je dosta kafa ispekla uz eglen sa Muratom koji se rado sjećao mog oca i razgovora sa njim o čemu će biti kasnije riječi. Zbog „političke situacije“ i agresije na BiH i Sarajevo, granatiranja, snajperisanja ne bi ništa od ručka a bogami ni piće!
Svjedok priča
Opet moja mati se znala sa njegovom Senijom (ko hanume iz starih sarajevskih porodica), često su kafe pili kod mamine rodice, tete Vahide (Dadine mame) na Gorici. Njegova mati je bila sekretar suda u Sarajevu a moja tetka Nazifa šefica gruntovnice (opet veza, slučajna ili…), znale su se vrlo dobro, kafa „hejbet“ popili, kažu da su obavije kao djevojke bile lijepe kao slika!
Očevi su nam se jako dobro znali i tu pada sva iskazana teorija, jer ja sam svjedok priča i rasprava a da li on to zna, njegov je problem .
Moj tata je držao poslovnicu jednog slovenačkog auto-transportnog preduzeća u Tešanjskoj br.2. Kao mali dječak, osnovac i gimnazijalac često sam znao doći kod tate u kancelariju spustivši se iz Zadrugine ulice kroz bašče gdje mi je stanovao amiđa Ibrahim i strina Safija (Reškovi roditelji).
Sjeo bih za Olimpija kucaću mašinu i lupao po njoj sastav FK Sarajeva i imena igraća (Muftić, Bajić, Makić, Fazlagić, Šiljkut, Prljača, Prodanović, Antić, Vahidin Musemić itd) ali sam jednim uhom slušao i društvo koje se tu skupljalo, naročito Petkom, valjda prezimenjak zna što Petkom!?
Tu se sakupljala rodbina, intelektualci, slobodno misleći ljudi koji su uglavnom diskutirali o političkim temama, položaju Bosne u Jugoslaviji, pravdi i nepravdi tog statusa, muslimanima, Bošnjacima, partiji, ratnim sudbinama itd.
Ne znam da li ih Emir zna ali ću spomenuti ljude kojih se sjećam, najautoritativniji je bio hađi Alija Kusturica, sekretar IZ u YU, bivši šerijatski sudija, tu je bio mr Nurudin Kusturica (brat dirigenta Abida Kustrice i dr. Hame Kusturice iz Herceg Novog…) , pa prof.dr. Nazif Kusturica kasnije dekan Filozofskog fakulteta, Asim Kusturica direktor uprave carina RBiH, često je dolazio Munir Mesihović i Avdo Čampara, sjećam se i Osmana Karabegovića (sve su to bili partijski funkcioneri) koga je moj tetak Salem vozio, moj otac Adem i Murat Kusturica, Emirov otac! Bilo je tu i Ćatovića, Ovčina, Bajramovića i drugih čijih se imena ne mogu sjetiti.
Spominjale su se djela i radovi Ćamila Avdića (brata moje nane koja je Avdićka) koji je bio prvi imam u Americi i čijom zaslugom je napravljena prva džamija u Čikagu i slovi za velikog bošnjačkog i islamskog učenjaka.
Veliko je njegovo djelo „Bosna u historijskoj perspektivi“ pa je preporučujem prezimenjaku za pročitati kao i neku knjigu iz obilne bibliografije. Ima se dosta toga za saznati o Manihejstvu, Arijanstvu, bosanskim Krstijanima, Bogumilima, heretičkoj bosanskoj crkvi koju su (kao i Bogumile), proganjali i uništavali i Vatikan i Vizantija, Islamu i odnosu prema zatečenim vjerama u Bosni itd. Te rasprave i diskusije su bile afirmativne (iako nisam baš tada sve shvatio) po Bosnu, Bošnjake i muslimane, žučne i pune gorčine i sa mog aspekta otpada svaka teorija o predstavljanju Murata kao zagriženog ateiste i Srbina (kada se to kaže onda to logično odmah veže za pravoslavlje…) čija porodica pod prisilom uze Islam. Sve ih je objedinjavala ideja antifašizma a što se tiče moje porodice kasnije ću nešto reći.*
Ta fatamorgana o prisili jednostavno je netačna i predstavlja već književno evaluirani srpski narativ o laži kao srpskom identitetu i nacionalnom kreativnom interese (ah, taj šejtan Dobrica…), upravo suprotno, u Kur“anu časnom u suri EL Bekare-Krava/256 stoji Božija riječ ( a za neznalice, kod svih monoteističkih vjera Bog je jedan i isti!):
„Nema prisile u vjeri, Pravi put se jasno razlikuje od zablude!
Onaj ko ne vjeruje u Taguta (Šejtana,,op.Ed.K), a vjeruje u Allaha, drži se za najčvršću vezu! Allah sve čuje i sve zna“.